Hotellet og datarevolutionen

I hotel- og restaurationsbranchens stadigt skiftende verden har det altid været altafgørende at forstå og betjene gæsterne. I takt med at teknologien og forbrugernes præferencer ændrer sig, må hotellernes og konferencestedernes strategier også gøre det. I dagens dynamiske miljø er søgelyset rettet mod data – især de data, som disse virksomheder allerede er i besiddelse af.

Vi ser nærmere på de tilgængelige datatyper, og hvordan hoteller og mødesteder kan udnytte dem til at forbedre gæsternes oplevelser, øge antallet af bookinger og skabe personlige interaktioner.

At forstå big data

I hotelbranchen involverer big data indsamling og analyse af en stor mængde gæsterelateret information for at forstå gæsternes adfærd og forbedre servicen. Disse data omfatter gæstepræferencer, bookingmønstre, adfærd på stedet og meget mere.

Styrken ved big data i hotelbranchen

Da tredjepartsdata (såsom cookies) står over for nye udfordringer, vender hotellerne sig mod nul- og førstepartsdata. Nulpartsdata deles villigt af gæster gennem undersøgelser, beskeder eller samtaler. I modsætning hertil stammer førstepartsdata fra gæsternes interaktion med hjemmesider, apps og sociale medier. Disse datakilder tilbyder forskellige fordele:

Troværdighed: Førstepartsdata er mere pålidelige, specifikke og nøjagtige, da de kommer direkte fra gæsterne.

Datasikkerhed: Da gæsterne frivilligt deler data, er der minimale bekymringer om privatlivets fred.

Hvor kommer dataen fra

Hoteller indsamler data fra forskellige kilder, herunder bookingsystemet, hvor gæsterne giver data, når de reserverer et værelse. Samtaler med gæster i callcentre giver værdifuld indsigt, og digital fakturering giver betalingsoplysninger. Gæsteundersøgelser og afstemninger hjælper hotellerne med at forstå gæsternes præferencer, mens interaktioner via beskeder afslører yderligere data.

Når gæsterne køber noget, mens de er på hotellet giver det en guldgrube af information, og det Property Management System (PMS), som hotellerne bruger, gemmer data om deres aktiviteter. Anmeldelsessider tilbyder feedback og kommentarer fra gæster online, mens serviceanmodninger giver indsigt i gæsternes behov og ønsker. Data fra interaktioner på sociale medier er en potentiel guldgrube, og når gæster abonnerer på nyhedsbreve eller e-mails på hotellets hjemmeside, bidrager det til datapuljen. Selv det at oprette forbindelse til hotellets WiFi-netværk bidrager til dataindsamlingen.

Udnyt potentialet ved data

Indsamling af data er kun begyndelsen. For at maksimere potentialet kan hoteller:

  • Skabe personlige gæsteoplevelser for at opbygge loyalitet.
  • Forbedre services baseret på gæsternes præferencer og antipatier.
  • Lave målrettede marketingkampagner baseret på gæsternes interesser og adfærd.

I bund og grund er data et stærkt værktøj for hoteller, der gør dem i stand til at forstå gæsterne bedre, forbedre servicen og tiltrække flere besøgende. Ved at mestre kunsten at indsamle og bruge data kan hotellerne bevare deres konkurrenceevne og give gæsterne en overlegen oplevelse.