Undgå pinlig opførsel til firmaets julefrokost

Med en række gode råd, lidt planlægning, personlig strategi og viljestyrke kan firmajulefrokosten
blive en god og mindeværdig oplevelse. Fremfor en begivenhed hvor man dummer sig og fortryder bagefter.

Den gode opførsel
1. Drik ikke på tom mave men spis noget først. Ellers slår alkoholen hårdt.
2. Tæl genstande for at holde styr på promillen. En genstand er både en øl, et glas vin og et glas spiritus.
3. Kvinder tåler mindre alkohol end mænd, da kvinder indeholder mere fedt.
4. Bland med vand for at klare hele aftenen. Ha´ et glas vand stående hele tiden og drik af det!
5. Lad ikke én aften ødelægge forholdet til kolleger og chef. Gør og sig ikke noget upassende, du fortryder, når det bliver hverdag. Husk at
julefrokosten er en del af jobbet, ikke en privat fest.
6. Tænk på hjemtransporten. Den kan foregå med det offentlige, taxi, ægtefælle som henter eller ved at have en ædru chauffør blandt kollegerne.
7. Hent ikke bilen for tidligt. Mange regner fejlagtigt med, at de ikke længere har alkohol blodet næste morgen eller formiddag.
8. Benyt ikke julefrokosten til at sige chef eller kolleger ”sandheden”. Tag alvorlige samtaler til hverdag, ikke under indflydelse af alkohol i festligt lag.
9. Styr alkoholen frem for at lade den styre dig.
10. Beslut dig for et moderat indtag allerede inden festen – og hold det!
11. Falder du i så tag ”oprydning” og undskyldninger hurtigt efter.
12. Brug det aldrig som forklaring eller undskyldning at du var fuld.

Kilde: Foreningen Gode Alkoholdninger og virksomhedskonsulent Susanne Teglkamp

Ledere med udfordringer
1. Deltag i julefrokosten, hyg dig og vær aktiv til at spørge og lytte for at lære medarbejderne bedre at kende. Gør en eventuel tale kort og uformel.
2. Del din opmærksomhed til så vidt muligt alle og ikke kun dem, du plejer at omgås. Cirkuler til dem du ikke plejer at tale med. Undgå drilleri og spøg.
3. Hold igen med alkohol. Husk at du stadig er leder og gå ikke forrest i løjerne. Prøv dog heller ikke at begrænse og kontrollere medarbejderne.
4. Hold lav profil og bagtal ikke, giv ikke intime kram, dans ikke kind dans eller lignende. Den slags adfærd skaber mistillid.
5. Vil en medarbejder sige dig sandheder, så diskuter aldrig. Lyt og sig at I kan tale om det senere. Kommer vedkommende ikke til dig, kan du overveje, om du har fod på problemer i det daglige.

Kilde: Ofir

.